vrijdag 1 november 2013

Antwoorden beeldaspecten



Sommige mensen noemen mij Barbapapa, anderen noemen mij Shrek. De ene ziet me dus als een vriendelijke, dikke, roze alleskunner, de ander blijkbaar als een dikke, humeurige, stinkende kluizenaar. De waarheid zal wel weer eens in het midden liggen, ik vind het allemaal prima.


Antwoord 1a
Onderdelen van het beeld waaruit het is opgebouwd. Grammatica van de beeldtaal.
Primaire kleuren, expressief kleurgebruik, etc.
Antwoord 1b
Klein, krakkemikkig, hangende treurige ogen, afhankelijk van de zon, naar binnen staande rupsbandjes. Hij kijkt tegen dingen op. Hij neemt een open houding aan.
-
Antwoord 2a
Juist door het beeld extreem te vertragen wordt een enorme snelheid gesuggereerd. Alleen de eekhoorn beweegt sneller dan het licht. Voor hem staat de wereld stil.
-
Antwoord 3a
Kleur: rood suggereert hitte, grijs voor koud en kil. Sterk contrast voor een ongemakkelijk gevoel, net als bij de schreeuw van Munch.
Antwoord 3b Rode, enge lucht, grijze water, ongemakkelijk gevoel.
-
Antwoord 4a
Vorm: proportie volgens de gulden snede van Vitruvius. Precies even breed als lang, het kruis als middelpunt. Navel als middelpunt van een cirkel.
Lara Croft: verhoudingen kloppen nog steeds, maar de benen zijn langer, borsten en heupen zijn breder, schouders zijn breder. Moderne smaak
Antwoord 4b
Mens als kroon op god's schepping> Alles klopt geometrisch, ook de mens. Perfect geschapen
-
Antwoord 5a
Textuur (buitenkant van het materiaal: hoe oogt en voelt het)/structuur (kern van het materiaal). Huid van de aangevallen man is zacht en kwetsbaar, de leeuwin oogt ruwer en krachtiger
Antwoord 5b
Panter is sterk overdreven, met name de klauwen en de tanden. Uitgevoerd in hard metaal: koud, hard, scherp, snel en onoverwinnelijk. Materiaal draagt bij aan het angstaanjagende beeld van de panter.
Antwoord 5c
-
Antwoord 6a
Compositie. Pieta: Hoofd en handgebaar buiten de driehoek/ drie-eenheid. Handgebaar laat het leven gaan, hij valt er nu letterlijk en figuurlijk buiten.
Antwoord 6b
Driehoekscompositie, meer een pyramide. Geen symboliek maar ze zijn in balans als team. Ze staan stevig.
-
Antwoord 7a
Kleur is grauw, vorm van het gezicht is druppel, oog, neus, kin, pijp, bakkenbaard, alles wijst naar beneden. Verdrietig.
-
Antwoord 8a
Verhaallijn: ruzie tussen Shrek en Donkey. Shrek kijkt naar beneden op donkey neer. Donkey vanaf boven gezien. Shrek is boos, donkey is nietig.
-
Antwoord 9a
Expressiviteit van de omgeving, de sfeer: kil, donker en bedroevend. Beangstigend: sfeer, belichting van enge voorwerpen. Beeldaspect draagt bij aan de inhoud. Beeld verhaalt op het niveau van het kind. Benader het beeld in relatie tot de inhoud: waarom is het zo kil en donker en eng in dit beeld?
-
Antwoord 10a
Beeldaspecten geven een zo precies mogelijk beeld. Het inschenken van melk bij Shrek. Veel aandacht aan de textuur van de materialen.
Antwoord 10b Textuur draagt bij aan de sfeer en de beleving van het beeld.
-
Antwoord 11a
Andere basisvormen. Vierkant is mannelijk, vrouw is uit ronde vormen. Zie ook de kus van Klimt
Antwoord 11b Man in vierkantjes gewaad, vrouw met rondjes, versmelten tot een vorm
-
Antwoord 12a
Puur esthetisch: niet natuurgetrouw maar op zichzelf. Mondriaan abstraheert: dag en nacht, donker en licht, rood geel en blauw als basiskleuren in balans met pure lijnen en vlakverdeling
Antwoord 12b Geen verhaal, geen expressie
Antwoord 12c

Daarom moet je snappen wat je wel en wat je niet inzet, dit is een brug te ver voor het basisonderwijs (in ieder geval voor de onderbouw).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten