vrijdag 1 november 2013

May the cube be with you!







Gisteravond kregen we bij Beeldende Vorming de opdracht om een kubus na te tekenen volgens de klassieke techniek van het perspectief schetsen. Ik vond het een eye opener, want ik ben heel slecht in perspectief tekenen. Maar het was de bedoeling dat ik deze opdracht saai en gespeend van creativiteit zou vinden. Want Guido doet het voor en wij doen het allemaal klakkeloos na. Is natuurlijk wel zo, maar het technische trucje vond ik zeer interessant (bovenste foto). Na enig heen en weer gepraat (de medestudenten moeten hebben gedacht: get on with it) ontlokte ik Guido de uitspraak dat het vrijwel onmogelijk is om vanuit de klassieke vormtaal (dus tot 1860) een inspirerende opdracht te verzinnen voor leerlingen op de basisschool. Een vrij boude uitspraak, waar ik inmiddels wel helemaal achter sta.

De tweede variant van een kubus diende geschetst te worden (met dat vervloekte houtskool, mooi materiaal maar niet voor een linkshandige kluns) vanuit een modernistisch perspectief (want er moesten gevoelens worden weergegeven): een nerveuze kubus ZONDER gezichtsuitdrukking en ZONDER stripachtige trillijntjes, Ingmar! De oplossing werd vooral gevonden in bibberige ribben van de kubus, een klein formaat aan de rand van het vel papier en zwakke lijntjes. Daarna een boze kubus (ik moest toch de hele tijd aan de Wim T Schippers serie De Lachende Scheerkwast denken, ik weet het, ik ben een ouwe zak). Mogelijke oplossingen: dikke, schichtige lijnen, ribben die als boze wenkbrauwen naar elkaar toelopen, zwarte, dreigende vlakken, papiervullend formaat.

Tot slot een post-modernistische kubus. Een dergelijke opdracht formuleren blijkt zeer moeilijk te zijn, want wat is een shockerende kubus? Of een kubus die je aan het lachen maakt? Niet geschikt voor een didactische opdracht, zeker niet op de basisschool. Toch een lafhartige poging gedaan met een zwarte kubus die (in de ogen van sommigen these days) wellicht shockerend is en misschien tot een glimlach leidt, De klas vond hem wel grappig. Ik laat dit soort visuele humor liever over aan Kamagurka en Gumbah. May the cube be with you is een vrolijk nummer van de vrijwel vergeten jaren tachtig muzikant Thomas Dolby.

2 opmerkingen:

  1. Je procesverslagen op de blog zijn goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PS Het gaat bij BV om beeldende doelen (beeldend problematiseren) in combi met technische doelen, dus niet alleen techniek zoals hier perspectief tekenen.

    BeantwoordenVerwijderen