vrijdag 1 november 2013

Pakpapier en toch een leuke opdracht?



Aan het eind van een lange avond van het aan elkaar uitleggen van fases in de taalverwerving van een jong kind, het stop motion laten bewegen van zeedieren en het krassen van kubussen kregen we in groepjes een opdracht waar we aan moesten sleutelen. Wat is het beeldend probleem? Wt is het technisch probleem? Is het uitdagend genoeg? Job (toegewijd fotograaf en haringzwaardvis animator) en ik bogen ons over de opdracht op de bovenste foto. De technische uitdaging zit in het aanbrengen van de grondverf met dikke kwasten (grove motoriek) en het aanbrengen van het motief met de vingers (fijne motoriek). En in de herhaling van het motief, misschien.

Maar 'breng een motief aan' is te algemeen gesteld en lastig te beoordelen als criterium voor een opdracht. Grens het af: maak een herfstmotief. Of een wintermotief. Maak een Sinterklaas of Kerstmotief. Guido had haast (de school moest al weer bijna op slot) maar we zaten in de goede richting. Als illustratie dan maar een leuk pakpapiertje, niet ontworpen door een basisscholier, zo lijkt mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten