vrijdag 1 november 2013

Antwoorden beeldend probleem



Zat voor een passende afbeelding te twijfelen tussen Hopper (kan niet genoeg bewierrookt worden, vind ik) en Wan Hu. Het goede verhaal wint het van de goede schilder deze keer. Leve Wan Hu en zijn raketstoel!

Antwoord 1a: Speelt met een vliegtuig, ze schrikt op, laat het vliegtuigje
vallen, gaat op haar tenen voor het raam staan. Verbeelding wordt tot leven
gebracht. Vertrekpunt voor een les BV
Antwoord 1b:
-----
Antwoord 2a: Slordige kubus die aan een strakke kubus denkt
Antwoord 2b: Slordige kubus wil netjes, strak en succesvol zijn.
Antwoord 2c: Gedachtenballonetje en het interpreteren daarvan
Antwoord 2d: Teken een kubus die een andere kubus zou willen zijn zonder een
gezichtje. De ene somber, de ander strak en elegant.
-----
Antwoord 3a: Oost Indische inkt: netjes met de inktpen in de nette kubus, met
een kwast in de slordige kubus
Antwoord 3b: Hoe maak ik een rommelige lijn versus een nette lijn?
Antwoord 3c: Het is met de hand getekend, niet met de computer.
Antwoord 3d: Zowel een beeldend doel als een technisch doel: hoe gaat het er
uit zien zonder voorbeeld van de docent?
-----
Aantekeningen: Leren inleven in een onderwerp (thema) dmv receptieve fase
(beelden bekijken). Uitbeelden op een eigen manier, zonder clichees. Vertalen
van inhoud naar beeld. Iets wat in het hoofd zit omzetten naar een plaatje
door te experimenteren met materialen en media. Schetsen (storyboard).
Onderzoek naar de meest geschikte oplossing voor het beeldend probleem en zo
zelfstandig komen tot een authentiek beeld wat niet door de hele klas is
nagemaakt.
-----
Antwoord 5a: Wan Hu: de legende van de raketstoel. Wan Hu was een astronoom
die naar de sterren wilde vliegen met heel veel vuurpijlen onder de stoel.
Mislukte lancering. Uitwerking van het verwerken van een grappig verhaal.
Antwoord 5b: Drama, geschiedenis, vuurwerk, buskruit, chemie, natuurkunde
-----
Antwoord 6a: Zingende pinguins, de anderen gaan in een hartvorm staan, zoen
in een hartvorm. Zoete tinten zijn vervangen door ijsblauw en koel.
Antwoord 6b: Alleen maar clichebeelden is te eentonig en te saai. Het
doorbreken van het gangbare houdt de wereld levendig. Eeen loffelijk streven,
maar 80% van de wereld wil nu eenmaal precies hetzelfde als de rest.
-----
Antwoord 7a: licht en donker, vrolijk en verdrietig. Kinderkamer versus geen
kinderen kunnen krijgen. Grote contrasten in beeld en geluid. Figuen staan
hoog, zachte en ronde vormen. Figuren staan laag, nauwe ruimte, grauw en
grijs. Dit is de oplossing naar het zoeken van een oplossing van een
beeldprobleem.
Antwoord 7b: Verboden liefde. Hopper draait altijd om eenzaamheid en verloren
illusies.
-----
Antwoord 8a: Arcimboldo, ingredienten als onderdeel van een wezen.
Antwoord 8b: Door de materialen te leren kennen en te experimenteren verbreed
je de kennis bij de leerlingen en stimuleer je de fantasie. Beeldende vorming
is eigenlijk les in het vak fantasie.
-----
Antwoord 9a:
Antwoord 9b:
-----
Antwoord 10a: De verhoudingen van de panda zijn totaal anders dan die van de
ideale mens.
Antwoord 10b: We kunnen niet iedereen in hetzelfde stramien duwen.
Haal het
beste uit ieder kind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten