Sommige mensen noemen mij Barbapapa, anderen noemen mij Shrek. De ene ziet me dus als een vriendelijke, dikke, roze alleskunner, de ander blijkbaar als een dikke, humeurige, stinkende kluizenaar. De waarheid zal wel weer eens in het midden liggen, ik vind het allemaal prima.
Antwoord
1a
Onderdelen van het beeld
waaruit het is opgebouwd. Grammatica van de beeldtaal.
Primaire kleuren, expressief kleurgebruik, etc.
Primaire kleuren, expressief kleurgebruik, etc.
Antwoord
1b
Klein, krakkemikkig, hangende
treurige ogen, afhankelijk van de zon, naar binnen staande rupsbandjes. Hij
kijkt tegen dingen op. Hij neemt een open houding aan.
-
Antwoord
2a
Juist door het beeld extreem
te vertragen wordt een enorme snelheid gesuggereerd. Alleen de eekhoorn beweegt
sneller dan het licht. Voor hem staat de wereld stil.
-
Antwoord
3a
Kleur: rood suggereert hitte,
grijs voor koud en kil. Sterk contrast voor een ongemakkelijk gevoel, net als
bij de schreeuw van Munch.
Antwoord 3b Rode, enge lucht,
grijze water, ongemakkelijk gevoel.
-
Antwoord
4a
Vorm: proportie volgens de
gulden snede van Vitruvius. Precies even breed als lang, het kruis als
middelpunt. Navel als middelpunt van een cirkel.
Lara Croft: verhoudingen kloppen nog steeds, maar de benen zijn langer, borsten en heupen zijn breder, schouders zijn breder. Moderne smaak
Lara Croft: verhoudingen kloppen nog steeds, maar de benen zijn langer, borsten en heupen zijn breder, schouders zijn breder. Moderne smaak
Antwoord
4b
Mens als kroon op god's
schepping> Alles klopt geometrisch, ook de mens. Perfect geschapen
-
Antwoord
5a
Textuur (buitenkant van het
materiaal: hoe oogt en voelt het)/structuur (kern van het materiaal). Huid van
de aangevallen man is zacht en kwetsbaar, de leeuwin oogt ruwer en krachtiger
Antwoord
5b
Panter is sterk overdreven,
met name de klauwen en de tanden. Uitgevoerd in hard metaal: koud, hard, scherp,
snel en onoverwinnelijk. Materiaal draagt bij aan het angstaanjagende beeld van
de panter.
Antwoord 5c
-
Antwoord
6a
Compositie. Pieta: Hoofd en
handgebaar buiten de driehoek/ drie-eenheid. Handgebaar laat het leven gaan,
hij valt er nu letterlijk en figuurlijk buiten.
Antwoord
6b
Driehoekscompositie, meer een
pyramide. Geen symboliek maar ze zijn in balans als team. Ze staan stevig.
-
Antwoord
7a
Kleur is grauw, vorm van het
gezicht is druppel, oog, neus, kin, pijp, bakkenbaard, alles wijst naar
beneden. Verdrietig.
-
Antwoord
8a
Verhaallijn: ruzie tussen
Shrek en Donkey. Shrek kijkt naar beneden op donkey neer. Donkey vanaf boven
gezien. Shrek is boos, donkey is nietig.
-
Antwoord
9a
Expressiviteit van de
omgeving, de sfeer: kil, donker en bedroevend. Beangstigend: sfeer, belichting
van enge voorwerpen. Beeldaspect draagt bij aan de inhoud. Beeld verhaalt op
het niveau van het kind. Benader het beeld in relatie tot de inhoud: waarom is
het zo kil en donker en eng in dit beeld?
-
Antwoord
10a
Beeldaspecten geven een zo
precies mogelijk beeld. Het inschenken van melk bij Shrek. Veel aandacht aan de textuur van de materialen.
Antwoord 10b Textuur draagt bij
aan de sfeer en de beleving van het beeld.
-
Antwoord
11a
Andere basisvormen. Vierkant
is mannelijk, vrouw is uit ronde vormen. Zie ook de kus van Klimt
Antwoord 11b Man in vierkantjes
gewaad, vrouw met rondjes, versmelten tot een vorm
-
Antwoord
12a
Puur esthetisch: niet
natuurgetrouw maar op zichzelf. Mondriaan abstraheert: dag en nacht, donker en
licht, rood geel en blauw als basiskleuren in balans met pure lijnen en
vlakverdeling
Antwoord 12b Geen verhaal, geen
expressie
Antwoord
12c
Daarom moet je snappen wat je
wel en wat je niet inzet, dit is een brug te ver voor het basisonderwijs (in
ieder geval voor de onderbouw).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten