vrijdag 1 november 2013

Brokken onsamenhangende tekst

Zo oogt het wanneer ik de door mij ingevulde antwoorden van de online lessen nu weer zie. Ik zeg er alvast bij dat wanneer sommige vragen oningevuld zijn het antwoord al in de beantwoording van de vraag er voor zit, of dat er een antwoordveld was zonder vraag. Als eerste de antwoorden op de vragen van Lesfasen. Voor de gezelligheid zet ik er een plaatje boven dat met een van de antwoorden te maken heeft.


Antwoord 1a
Veel afwisseling in beeldtaal die aansluit op de periode, verteld als verhaal, sluit aan op belevingswereld, goed herkenbaar voor kinderen, goede culturele referenties
Antwoord 1b
verbeeldend (illustratief) bij het vertelde, informatief, decoratief (versierd en verrijkt), entertainment, mooie plaatjes die het verhaal ten goede komen
-
Antwoord 2a
Inleven in de situatie die ze gaan beschrijven: een ietwat verlopen toprestaurant. Hoe? Samen op kookles. Hoe gebruik je je handen? Waar staat alles? Hoe is de sfeer in een keuken? Wat gebeurt er allemaal? Hoe werk je samen? Zelf beleven is van waarde voor het maken van de film.
Antwoord 2b
productiefase en reflectie (aan de hand van recensies en reacties van het publiek).
-
Antwoord 3a
receptieve fase (ontvangen): kijken naar beelden , bespreken en meer waarderen. Productieve fase: beeldend vormgeven van inhoud in relatie tot de persoonlijke belevingswereld. Reflectieve fase: terugkijken. Is de beleving zichtbaar? Beoordelen
Antwoord 3b
Knutselen is vooral productieve fase als reproductie, als imitatie van een voorbeeld. Meer niet.
-
Antwoord 4a Het inzamelen van metaal door Mao tijdens de grote sprong voorwaarts
Antwoord 4b Drama, muziek, beeldtaal, geschiedenis, aardrijkskunde
-
Antwoord 5a
Het moet aansluiten op de belevingswereld van de leerling: school, thuis, seizoenen. Dit om het begrip te vergroten en de fantasie te vergroten (en standaardbeelden te relativeren). Zoeken via google, juist in andere talen. Denken aan andere associaties, bijvoorbeeld in muziek en mode. Musea zijn, als het goed is, goed in het bundelen in een thema.
-
Antwoord 6a
Hoge kwaliteit van beelden (filmprijzen, gouden penseel, voorstellingen, festivals, world press photo, exposities die vanuit verschillende disciplines kijken, recensies). Zoek ook recensies in andere talen.
Antwoord 6b Compleet beeld, bredere orientatie
-
Antwoord 7a
In bevroren toestand om het voorwerp heen kunnen kijken. 2d is hoogte en breedte, 3d is hoogte, breedte en diepte (x,y,z as)
Antwoord 7b 4d: tijdsverloop wordt zichtbaar gemaakt om het verhaal te begrijpen
Antwoord 7c
3d in de bioscoop is de suggestie van diepte. Lijkt het scherm uit te vliegen, is niet zo.
Antwoord 7d 0d is een stip, 1d is hooguit een dun lijntje
-
Antwoord 8a
2d bij tekenen, 3d bij handvaardigheid (klei, hout), 4d: audiovisuele vorming (animatie en video)
Antwoord 8b

Kinderen leren omgaan met beeldcultuur door de betekenis van beelden in de maatschappij te duiden, leren om beelden te lezen en toe te passen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten