vrijdag 1 november 2013
Antwoorden beeldend vermogen
Kindertekeningen zijn fantastisch, vind ik. De verhalen die er bij horen, de oplossingen voor bepaalde technische hindernissen, het nog niet door clichees verpeste gevoel voor compositie en kleur. Dit is een tekening van het Bulgaarse jongetje Alek Milanov Ivantchev. Hoe oud hij was toen hij dit tekende weet ik niet, ik vermoed een jaar of zes. Geweldig! Vogels en vissen ontmoeten elkaar, het lijkt wel Escher.
Aantekeningen: Krabbelen, gecodeerde werkelijkheid, zichtbare werkelijkheid
-----
Antwoord 1a: krabbelen (peuters), gecodeerde werkelijkheid (kleuters en
middenbouw), zichtbare werkelijkheid, zelfstandigheid.
Antwoord 1b: Beroepsleven van de ouders, directe leefomgeving, religieuze
achtergrond
-----
Antwoord 2a: Met krassen sporen achterlaten. Kleuren zorgen dat de sporen
goed zichtbaar zijn.
Antwoord 2b: Van grote naar kleine bewegingen van grove naar fijne motoriek
Antwoord 2c: Vanuit de schouder en de elleboog, nog geen pols en
vingerbewegingen
Antwoord 2d: Alles wordt even hard ingedrukt, later merkt het kind dat je
materialen soms anders moet benaderen voor het gewenste resultaat.
-----
Antwoord 3a:
Antwoord 3b:
-----
Antwoord 4d: 2a: vormen willekeurig op het vlak
Antwoord 4a: Band met lezen/schrijven. Dat kan het nog niet dus gebruikt het kind
codes
Antwoord 4c: Het tekent niet exact na, maar het hoe van dingen
Antwoord 4b: Bewegende mensen en voertuigen, daarna huizen en andere
stilstaande objecten.
-----
Antwoord 5a: Fel, contrastrijk
Antwoord 5b: Vorm aangeven door kleurvlak (zon is geel, gras is groen, lucht
is blauw)
-----
Antwoord 6a: Beeldteken van de mens met een koppoter, later twee cirkels met
lijnen voor armen en benen. Hoofd is het belangrijkst met grote ogen.
Antwoord 6b: Hoofd trekt de aandacht. Mensen zijn voor hen vaak een sprekend
hoofd
Antwoord 6c: Haaks om de voeten en vingers goed te kunnen laten zien
-----
Antwoord 7a: 2a: alle figuren zijn willekeurig verspreid, gezien vanaf de
zijkant en de bovenkant
Antwoord 7b: Maakt keuze voor waar plek is om iets te plaatsen. Vormen moeten
los staan van elkaar, mogen elkaar niet overlappen. Belang en verdringing van
vormen
-----
Antwoord 8a: 2b: vel heeft boven en onderkant. onderkant is grondlijn,
bovenkant is lucht en wolken
Antwoord 8b: Compositie: waar plaats je wat?
Antwoord 8d: links een ster, clichematig meisje met symbolisch kleurgebruik.
voorwerpen verwijzen nog naar symbolen. Er zijn ook nog krabbelende elementen
te zien. Het vanuit de pols en vingers tekenen lukt nog niet helemaal.
Antwoord 8c:
-----
Antwoord 9b: Prinsesje is cliche, grondlijn is bepalend, veel ruimte voor
lucht, boogvormen en vierkanten. Functionele primaire en secundaire kleuren.
Geschematiseerde wereld.
Antwoord 9a: Platformpjes in de lucht om het grondvlak te vergroten en diepte
te suggereren.
-----
Antwoord 10a: 2b: omklapping (denk aan hierogliefen) voorkant en zijkant
tegelijk, grondlijnen
Antwoord 10b: Binnen en buiten verbeelden door dak en muren, contour van een
auto met het gehele persoon er in, zo verbeeld je binnen en buiten.
-----
Antwoord 11a:
Antwoord 11b:
-----
Antwoord 12a: centraal perspectief, overlapping (jezus voor maria), engelen
overlappen en stapelen en zijn allemaal even groot, groot en klein
(verdringing), afsnijding (beeld loopt door buiten het kader)
Antwoord 12b: kleurperspectief: rood naar voren, blauw naar achteren en het
lijnperspectief waarbij lijnen verdwijnen in een punt aan de horizon.
-----
Antwoord 13a: zichtbare werkelijkheid:
Antwoord 13b: dingen natekenen en overtrekken die aansluiten op de eigen
interesse. Helpen om de werkelijkheid vast te leggen, dus gebruik
fotografie/video.
Antwoord 13c: Ruimte suggestie, donker en licht, schaduw, textuur, vlakken
versieren met details, compositie
Antwoord 13d: ruimte en textuur
-----
Antwoord 14a: Nabootsen en vastleggen van de wereld om hen heen.
Antwoord 14b: Ze willen begrijpen hoe de wereld werkt. Expressiviteit is nu
belangrijk om niet alleen maar met de techniek van dingen bezig te zijn: komt
overeen met fase 2b van Parsons
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten