Op de foto het old school stopmotion animation duo Chapi Chapo. Irritante openingstune, maar fascinerende avonturen in een geometrisch kleilandschap.
Antwoord
1a
Er wordt verwacht dat je
constant hetzelfde product nabootst. Is geestdodend, je wordt niet uitgedaagd.
Antwoord
1b
Je leert goed kijken en
nabootsen, reproduceren van een voorbeeld met dezelfde techniek. Geen eigen
beeldend vermogen gevraagd.
-
Antwoord 2a Werken vanuit een
idee, schets. Hoe los ik een beeldend probleem op?
Antwoord
2b
Je bent aan de slag met een
concept maar je bent minder gericht op de techniek zodat anderen het moeten
uitvoeren. Uitbesteden aan grafische ontwerpers van een idee.
-
Antwoord
3a
Een proces waarin nog niets is
omlijst. Direct starten en het materiaal verkennen. Wat kan ik er mee doen?
Antwoord
3b
Voordeel: meteen aan de slag.
Nadeel: niet iedereen kan het, zeker wanneer het met nieuwe media gebeurt. Bij
kleuters zijn klei en vingerverf goede materialen om mee te experimenteren.
-
Aantekeningen
Thema dat aansluit bij de
leerling, beeldmateriaal verzamelen dat aansluit, beschouwen en vragen stellen,
leg uit wat de techniekuitdaging is en wat de eisen zijn, laten experimenteren,
begeleiden (elkaar nadoen voorkomen), reflecteren (zijn de doelen behaald, eventueel
beoordelen).
-
Antwoord
5a
Bewegen en stemmen gebruiken
(karakters) en een verhaaltje vertellen. Kan het speelgoed ook zelf tot leven
komen? Hoe kan dat? Het doet alsof het niet leeft als het kind in de buurt is.
Wat doet hun speelgoed als ze niet zouden kijken? Wat zou het verhaal kunnen
zijn? Uitbeelden.
-
Antwoord
6a
24 beeldjes per seconde met
variatie, kan ook met 24 3d beeldjes. Maak flipboekjes en een zootroop met een
emmer die ronddraait. Edward Muybridge
-
Aantekeningen
Beeldend probleem stellen
vanuit de receptieve fase. Welk speelgoed kan stapsgewijs bewegen? Laten
overleggen tot een verhaal. Goed en kwaad is populair. Startpositie voor de
camera: in en uit beeld van speelgoed en camera. Stapsgewijs verhaal uitbeelden
met foto's. Leerling drukt verhaal uit in stapjes.
-
Aantekeningen
Lijst met materialen: laptop
en animatie software, fotocamera met usb kabel, statief, tape voor beeld
afplakken, eventueel een bouwlamp. Grote ruimte. Beamer en laptop met VGA
kabel, Laptop en camera met usb kabel.
-
Antwoord
9a
Welk verhaal wordt er uitgebeeld? Is het duidelijk in de stapjes?
Bespreken. Wat gaan we veranderen om het verhaal nog duidelijker over te laten
komen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten