vrijdag 1 november 2013
Antwoorden beeldcultuur
Coraline is een geweldige film. Dat iemand op het idee komt om een sneaker te maken die op de kat in het verhaal lijkt is, vind ik, eigenlijk net zo geweldig.
Antwoord 1a: Verleiding als koopprikkel met identificatie, verleiding als
moralistische waarschuwing voor het kwaad. In beide gevallen speelt een appel
een rol.
Antwoord 1b: Vormgeving om te blijven kijken versus vormgeving met symboliek
die waarschuwt
Antwoord 1c:
Nu: beleving, entertainment, doe mee, vrolijk.
Toen: moralistisch oogpunt: neem geen hap! Laat die kennis voor wat het is,
Eva!
-----
Antwoord 2a: prehistorie, egyptenaren, grieken, romeinen, renaissance,
pointillisme, expressionisme, stopt bij de start van de industriele
revolutie. Dan begint de vervuiling waar de film aan refereert.
-----
Antwoord 3a:
Klassiek: tot 1860, kerk en adel als initiatiefnemer, werd door modernisten
gezien als achterhaald
Modernistisch: 1860-1960, burger neemt het initiatief, kunstenaar als vrij
beroep, sociaal bewogen
Post-modernistisch: vanaf 1960 massacultuur, kunst als entertainment voor
consumenten
Antwoord 3b:
-----
Antwoord 4a: Gelaagde beelden: romantisch tafereel halverwege 19e eeuw (2/3
lucht en 1/3 grond) met post modern gebouw op de achtergrond en Jeff Koons
ballon.
Antwoord 4b: Je moet kennis hebben van de verschillende perioden om de
referenties te begrijpen.
-----
Antwoord 5a: Klassiek: opdrachtgevers adel en kerk
Antwoord 5b:
Adel: rijkdom en status tonen
Kerk: vertellen van bijbelse verhalen en mythologie aan analfabeten
Antwoord 5c: Werkelijkheid zo natuurgetrouw mogelijk nabootsen. Alles
vastleggen, geidealiseerd beeld, zeer decoratief. Alles heeft een symboliek:
kleding, houding, achtergrond. Adel: vaak symboliek die herinnert aan
vergankelijkheid, vanitas
Antwoord 5d:
Adel: Elkaar aftroeven
Kerk: Bevolking nietig, angstig en klein houden
-----
Antwoord 6a: Geboorte van Venus van Botticelli
Antwoord 6b: IJdele egoist, hij vindt zichzelf de mooiste van het land.
-----
Antwoord 7a: Geen opdrachten vanuit kerk of adel, vrij werk, de kunstenaar
zelf
Antwoord 7b: Idealistisch van aard: betere, zuivere wereld zonder kerk of
adel
Antwoord 7c: Op zoek naar de laag onder het onderwerp, de expressie. door
middel van abstractie. Veel experimenteren in kleur, materiaalgebruik en
vorm.
Antwoord 7d: Afzetten tegen klassieken, shockeren van de gevestigde orde.
Doelgroep was het volk maar werd uiteindelijk de artistieke elite.
-----
Antwoord 8a: Sterrennacht van Van Gogh
Antwoord 8b: Ze zijn allebei tijdens de nacht actief.
-----
Antwoord 9a: Opdrachtgever is deels de kunstenaar zelf, deels de consument.
Consument kan onderdeel zijn van het werk.
Antwoord 9b: Inhoud wordt bepaald door de consument. Oppervlakkigheid die
door iedereen wordt herkend en gewaardeerd (of juist niet).
Antwoord 9c: Alles wordt sterk uitvergroot, er wordt gesampled en in een
nieuwe context geplaatst.
Antwoord 9d: Wordt vaak uitbesteed, kunstenaar als conceptueel ontwerper.
Doel is amusement voor de consument.
-----
Antwoord 10a:
Sirene van Odysseus
Geboorte van Venus
Antwoord 10b: Alles dondert in elkaar, het is vergane glorie. Verleiding als
competitievorm.
-----
Aantekeningen:
Tableau vivant met postmoderne variant in atributen, decor, houding, etc.
Foto/ video maken.
Geboorte van Venus, Laatste Avondmaal
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten